
Kontaktperson - jf. barnets lov § 32, stk. 1, nr. 3.
Preventi tilbyder kontaktperson til unge i risiko for mistrivsel og kriminalitet.
Indsatsen kombinerer relationsarbejde, aktiviteter og støtte til nye narrativer.
En kontaktperson fra Preventi arbejder med udgangspunkt i fire faglige tilgange, der samlet skaber rammerne for en praksis, hvor relationen er i centrum og forandring er en proces, der kommer skridt for skridt.
Interaktionistisk tilgang – relationer influerer og forandrer.
Når kontaktpersonen arbejder med en ung i mistrivsel, starter alt med relationen. Den måde, kontaktpersonen ser og møder den unge på, kan ændre den unges blik på sit sociale selv. Det handler ikke om at motivere udefra, men om at influere og skabe et nyt samspil, hvor den unge begynder at se sig selv, tænke og handle anderledes. Det gør kontaktpersonen gennem ægte kontakt, tydelighed og ved at møde den unge, som den unge er.
Neuropædagogisk tilgang – tilpasset den unges kognitive og affektive niveau.
Kontaktpersonen arbejder med unge, hvor nervesystemet tit er på overarbejde og de eksekutive funktioner er pressede. Når man har levet længe under med en høj belastningsgrad, mister man overblik, struktur og evnen til at regulere sig selv. Her agerer kontaktpersonen som støttende frontallap med ydre struktur, der skaber ro, reducerer stimuli og hjælper med at sortere, prioritere og fastholde retning. Indsatser tilpasses den unges kognitive niveau og følelsesmæssige respons, og balancerer behovet for dopaminkick med træning i udholdenhed, selvkontrol og ny mestring.
Ressource- og anerkendende tilgang – vi bygger på eksisterende ressourcer.
Kontaktpersonen leder ikke efter fejl, men efter ressourcer som vi ved at alle unge har når vi se hele den unge. Hos Preventi bliver unge ikke mødt med en løftet pegefinger, men med anerkendelse og realistiske forventninger. Vi tror ikke på hurtige løsninger, men på vedholdenhed og på, at det gør en forskel at blive mødt som et menneske, der har værdi og kan noget der betyder noget for andre og den unge selv.
Narrativ tilgang – vi arbejder med fortællingen om, hvem man er.
Når relationen er etableret, begynder kontaktpersonen at arbejde med den unges fortælling. Mange har opbygget et selvbillede præget af svigt, skyld og nederlag. Kontaktpersonen hjælper med at finde andre fortællinger frem om den unge som også findes, men som ofte står i skyggen. Det handler ikke om at opfinde en ny virkelighed, men om at genbesøge den eksisterende med nye øjne og give plads til fortællinger, der åbner nye handlemuligheder og fordrer troen på en fremtid i trivsel.
Aktiviteter med kontaktpersonen.
Socialtræningsbane med ungeaktiviteter og eksponeringstræning.

Unge med neurodivergens, tilknytningsforstyrrelse, socialiseret adfærdsforstyrrelse eller miljømæssige påvirkninger, der har skabt uhensigtsmæssig norminternalisering støttes 1-1 med tydelig spejling. Dette altid tilpasset den unges nærmeste udviklingszone og med udgangspunkt i klassisk fasepædagogik, hvor der er fokus på den unges tilegnelse af social og kulturel kapital.
Beskæftigelse og Uddannelsesforløb

Alle kan deltage på arbejdsmarkedet og alle har ret til at blive inkluderet i beskæftigelse og opnå identitet som en der kan bidrage til det store fællesskab. Vi tilpasser beskæftigelsesforløb til den unges aktuelle parathed og hjælper med jobsøgning, virksomhedsbesøg, praktik og valg af uddannelse

NADA - øreakupunktur
Som en del af den neuropædagogiske tilgang benyttes NADA. Evidens viser at NADA udløser endorfiner, der aktivere det parasympatiske nervesystem og reducere følelsen af stress i kroppen. NADA står aldrig alene, men kan bruges i forlængelse af styrketræning, som ramme for samtaler eller som en del af forløb om psykoedukation og øget kropsbevisthed.

Styrketræning giver mere end blot en bedre fysik, øget sundhed og et fantastisk fælles tredje med sin kontaktperson. Det kan akkumulere struktur, bedre kostvaner, øget kropsbevisthed og være medvirkende til at skabe indhold i hverdagen som udfylder tid, der ellers ville være brugt i uhensigtsmæssige miljøer. Styrketræning er medvirkende til at skabe en positiv forandring og vi ved, hvordan det at have passet sin træning, overvundet sig selv, set resultaterne og overholdt sine aftaler kan overføres til andre aspekter af livet.

Vandreture
Det behøver ikke at være, hverken en halv eller en hel Camino for at være en vandretur. For mange unge kan en vandretur ved strand eller skov være et frirum væk fra gruppens og bymiljøets stressende påvirkninger. Parallel aktivitetssamtale afstigmatisere, konfliktnedtrapper og åbner for eksistentielle samtaler, da naturen fremmer ro og refleksion. Det kan være her at den unge første gang åbner op om presset han oplever i den gruppering han er tilknyttet.

Fisketure anvendes som et struktureret pædagogisk redskab, hvor ro og nærvær sættes i centrum for udviklingen. Fisketure giver mulighed for at arbejde med selvregulering og tilstedværelse. Den unge lærer at mestre ventetid og fokusere på processen - kompetencer, der kan overføres til både skole, arbejde og sociale fællesskaber

Shelterture
At være på sheltertur med sin kontaktperson skaber en læringsramme, hvor ansvar, samarbejde og selvstændighed trænes i praksis. Shelterture giver unge mulighed for at opleve mestring og samhørighed i trygge rammer. De erfaringer, den unge gør sig i naturen styrker selvværd, robusthed, fremtidsorientering og øger den unges livsduelighed.
Alle overstående aktiviteter er indregnet i den faste timepris, hvilket gør det nemt og gennemsigtigt for dig som socialrådgiver at vide, hvad kontaktpersonsindsatsen indeholder og hvad kontaktpersonsindsatsen helt præcist koster.
Kontaktperson til unge i udsatte positioner
En kontaktpersonsindsats fra Preventi er målrettet unge, der oplever mistrivsel, social eksklusion eller er i risiko for kriminalitet. Mange har mistet tilliden til voksne, systemet og gradvist til sig selv.
Det kræver noget særligt at arbejde med unge, der mistrives, har oplevet svigt eller lever med alvorlige sociale udfordringer. Kontaktpersonen skal kunne holde fast også når det er svært. Hos Preventi matcher vi kontaktperson og ung med omhu og sikrer en fagligt funderet indsats, hvor relationen er omdrejningspunktet, og hvor aktiviteter bruges som et pædagogisk værktøj til tillid, selvforståelse og nye narrativer.
Vi går ikke bare ved siden af. Vi går med hele vejen og vi bliver stående, når det blæser.
Det kalder vi: Indsats med mening
Vores kontaktpersoner arbejder aktivitetsbaseret, fagligt funderet og med fokus på at skabe forandring gennem praksis. Det handler ikke kun om at tale om livet, men om at handle i livet.
Kontaktpersonen arbejder med den unges indefra perspektiv.
Kontaktpersonen har som mål at lykkes med at gå over broen til den unges livsverden og gennem indlevelse opnå en forståelse for den unges oplevelsesverden og færden heri. Kontaktpersonen agerer som tydelig rollemodel og tilbyder den unge konkret visuel spejling, vejvisning og opmuntring. Unge i målgruppen for kontaktpersonsforløb efter §32 tilbydes skræddersyet støtte gennem aktivitetsbaseret mestring, relationsarbejde og neuropædagogiske metoder. Preventi arbejder målrettet med den unges sociale færdigheder, tilknytning, selvforståelse og fremtidsplaner. Standardaktiviteter såsom socialtræning, styrketræning, vandreture, fisketure, NADA-behandling og beskæftigelsesforløb er inkluderet i timeprisen. Kontaktpersonen arbejder ud fra den unges perspektiv og anvender både interne og eksterne ressourcer for at styrke motivation, livsduelighed og forebygge kriminalitet og udsathed. Kontaktpersonen tænker ud af boksen og gør brug af de kompetencer og metoder, som findes hos kontaktpersonen selv, hos andre fagpersoner i Preventi, men også i eksternt regi som fx eksterne instruktører. Med en kontaktperson fra Preventi har den unge også adgang til de øvrige kontaktpersoner i Preventi, hvis der er behov for en supplerende faglighed eller aktivitetspræget mestring.
Kontaktperson for unge.
En kontaktperson for unge spiller en central rolle i at støtte unge mennesker, der står over for svære udfordringer i livet. Mange unge har brug for en rollemodel, som de kan stole på og som kan guide dem gennem deres livsopgaver. Men hvad er en kontaktperson egentlig, og hvordan fungerer denne rolle i praksis? En kontaktperson er en fagperson, der er dedikeret til at hjælpe unge med at navigere i deres liv, når de står over for udfordringer som kriminalitet, sociale problemer eller manglende støtte. Kontaktpersonen arbejder tæt sammen med den unge og hjælper med at skabe positive forandringer i deres liv.
Støtte kontaktperson og hvad kan de gøre for unge?
En støtte kontaktperson for unge er en vigtig figur, der ikke kun fungerer som livsvejleder, men også som en støtte og guide. For mange unge er det ikke altid let at finde vej i livet, især hvis de står overfor svære udfordringer som kriminalitet og ustabile hjemmeforhold. En støtte kontaktperson hjælper med at opbygge en tillidsfuld relation og giver den unge konkrete redskaber til at træffe bedre valg. Samtidig er en støtte kontaktperson også en brobygger til andre nødvendige ressourcer, som f.eks. myndigheder, sociale tjenester og uddannelsesinstitutioner.